woensdag 7 maart 2018

Warm en koud

Het is opmerkelijk hoezeer mijn beleving van kou en warmte kan verschillen!
Soms heb ik het erg koud en is het in mijn woonkamer of op mijn werk ruim 20 graden en soms heb ik het helemaal niet koud en dan is het maar 17,5 graden.


Vreemd is dat!
Op mijn werk kan ik het soms erg koud hebben, echt onaangenaam en dan is het 21 graden. Hoe het dan gesteld is met de luchtvochtigheid, weet ik niet. Gisteren en eergisteren vond ik het op mijn werk heel warm en toen was het 20 graden.
Datzelfde kan mij thuis gebeuren.
Soms is 17,5 graden aangenaam en dan weer is 20 graden te koud.
Rara hoe kan dat?
De thermometer in mijn woonkamer is tevens hygrometer (met dank aan mijn dochter en schoonzoon) en daarop kan ik zien dat de luchtvochtigheid niet heel sterk varieert. Hij was toen het heel koud was 37% en nu 44 %. Dat is niet een groot verschil.
Ik word altijd wel blij van weinig stoken, want dan verbruik ik weinig gas, maar als ik het koud heb, dan draai ik de thermostaat wel hoger, dan maar wat extra kuubjes gas verstoken!

Weet jij waarom een mens eenzelfde temperatuur soms als koud ervaart en soms als warm?

12 opmerkingen:

  1. Het koud hebben kan een symptoom van een hyper zijn. Aangezien je diabetes hebt,en langzaam ook wat afvalt(schreef je) is dat een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook..
      Maar je eigen innerlijke verbranding speelt ook een rol. Denk daarbij aan je schildlier maar ook je voeding
      En ook je kleren. Laagjes houden warmer of/en wollen kleding. Wol heeft de eigenschap je temperatuur te reguleren

      Verwijderen
  2. Als het buiten kouder is, merken we dat er veel kou van de vloer afkomt. Waterkou noem ik het. We hebben wel al vloer isolatie ( pir platen). De bovenverdieping voelt bij ons altijd veel aangenamer daar ervaar ik die waterkou niet. Helaas houd hier de gemeente deze maanden het grondwater kunstmatig hoog ivm de boeren. En staat er water onder ons huis.

    Daarbij komt dat ik bepaalde tijd van de maand het altijd koud heb. Hoeveel laagjes ik aan trek, hoe hoog ik stook, en hoeveel dekens er op mijn bed liggen maakt niet uit. Ik lig te klappertanden en kan niet warm worden. Ook vermoeidheid speelt mee, ben ik moe dan ben ik koud. En na het eten krijg ik het ook altijd koud, dan lijkt het wel alsof alle energie van m’n lichaam gaat naar het verteren van voedsel. Gr blogaanmnbeen.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tIs hier altijd ook heel wisselend. Toevallig blogde ik er van de week of vorige week over. Alhoewel ik met 20 graden het niet snel koud heb :P. Gisteren nog in de klas: 19.5 ik had alleen een dun truitje aan, mouwen opgestroopt en een mouwloos shirt. Pfftt, puffen was het ;)... Gewoon niet meer gewend :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je beweegt en actief bent krijg je t niet snel koud. Zitten en niks doen geeft de bibbers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij heeft de maan en cyclus ook nog altijd invloed, al ben ik de overgang al 20 jaar voorbij.
    Het is nu volle maan en met afnemende maan slaap ik slecht en heb een soort opvliegers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ook zuinigaan, de ene keer warm bij 17,5 en andere keer /0 graden nog steeds koud. Maar waardoor het komt weer ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ligt ook aan je eigen lichaamsgesteldheid. Ben ik moe dan heb ik het een stuk kouder. En natuurlijk bezig ( zelfs zittend) zijn of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij mij merk ik het goed als ik niet genoeg gegeten heb. Dan heb ik het een stuk kouder. Als ik vervolgens een goede maaltijd eet krijg ik het weer warmer. Ik vermoed dat wanneer ik te weinig eet mijn lijf de energie voor meer noodzakelijke dingen inzet en dan minder energie over heeft om mijn lichaamstemperatuur op peil te houden. Maar misschien is dit wel totaal onzin��

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wanneer voelen we ons koud, wanneer zijn we koud en is dat ongezond? -Jannie te Linde

    Onze lichaamstemperatuur is min of meer constant. Als we gezond wakker worden is de temperatuur rond 36,7. Bij inspanning stijgt de temperatuur tijdelijk. Ook wanneer we rillen stijgt de temperTuur. Bij griep en andere infectieziekten stijgt de temperatuur. Soms tot rond de 40, ons immuunsysteem werkt dan beter. Veel hoger moet de temperatuur niet worden dan treedt er schade op . We kunnen zelfs overlijden. Hitteshock
    Een lage lichaamstemperatuur is ook gevaarlijk, beneden de 34 graden echt gevaarlijk.
    Het lichaam heeft mechanismen om de temperatuur te reguleren.
    Zo’n regelcyclus bestaat uit voelen-reageren-voelen reageren. https://www.bioplek.org/animaties/homeostase/thermo3x.html Net als de thermostaat in de kamer.
    De voelers zitten vooral in de buitenkant van het lichaam. In de huid. Alcohol is gevaarlijk in combinatie met kou ( geen beerenburg maar wel snert tijdens het schaatsen) omdat er dan meer bloed naar de huid gaat. Maar we koelen af.
    Het regelcentrum zelf ( de hypothalamus in de hersenen) heeft ook een voeler. Die voeler reageert op de temperatuur van het bloed maar via via misschien nog op andere prikkels.
    De temperatuur van de huid is dus heel belangrijk in het zich koud of warm voelen. Een natte huid zorgt voor afkoeling van het lichaam. Gewenst via zweten als het warm is. Maar als we ons hebben ingespannen in de kou en daarna stilzitten koelen we teveel af. In ijskoud weer moeten we een natte huid voorkomen
    De doorbloeding van de huid, zweten, rillen en klappertanden , inelkaar kruipen of wijd zitten zijn mechanismen die de meesten wel kennen.
    De laatste jaren is de rol van bruin vet bekend geworden. Prof. Wouter van Marken Lichtenbelt en zijn team uit Maastricht hebben o.a. onderzoek gedaan naar de rol van dit speciale vet bij bescherming tegen kou
    Regelmatige blootstelling aan een beetje kou zorgt voor meer bruin vet ipv gewoon wit vet. Dit wordt makkelijk verbrand en maakt ons warm
    Dat beetje kou is bijvoorbeeld een koude gang in het huis, of even naar buiten, of de thermostaat wat lager.
    Iceman Wim Hof heeft persoonlijk onderzoek gedaan naar blootstelling aan ( extreme)koude en zich ook laten onderzoeken door het team uit Maastricht.
    Daar kwam uit dat Hof ook speciale ademhalingstechnieken beheerst die hem beschermen
    Uit het onderzoek kwam naar voren dat af en toe blootstelling aan een beetje kou en zich af en toe wat koud voelen heilzaam voor ons is.
    Gunstige effecten op doorbloeding, weerstand, en hormoonbalans met name bij diabetes 2
    Ook een gunstig effect op lichaamsgewicht. En beschermend bij meer koude , we onderkoelen dan later. Gezond dus

    Echte onderkoeling is gevaarlijk. Maar treedt later op als we ons trainen
    En ja eten, warme thee en licht/matig bewegen maar beneden de “zweetgrens” helpt. En de juiste kleding natuurlijk. Vooral je huid moet droog blijven

    Er valt nog veel meer over te schrijven. Ik vind het boeiend
    Verder lezen o.a.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/12/wie-slank-wil-zijn-moet-kou-lijden-1103863-a971861
    https://dekennisvannu.nl/site/artikel/Genomineerd-voor-de-Huibregtsenprijs-2017-Wouter-van-Marken-Lichtenbelt/9392?
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23328940.2017.1329001

    Jannie te Linde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat kan door de buitentemperatuur komen. Als het buiten koud is verlies je meer stralingswarmte van je lichaam via de vloer en de muren. bij goeie isolatie en muur of vloerverwarming ( heb ik niet hoor) heb je weinig verlies van stralingswarmte. dan is het bij 16 graden nog lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.