dinsdag 6 maart 2018

Verhoging WOZ waarde

In de afgelopen week ontving ik de Noordelijke Belastingkrant. Dit is een aanslagbiljet voor de waterschaps- en gemeentelijke belasting met een waardebeschikking WOZ en gaat uit van Wetterskip Fryslân, Waterschap Hunze en Aa's, Waterschap Noorderzijlvest, Gemeente Groningen en Gemeente Ten Boer.

Een jaar geleden stond de WOZ op €132.000,- en nu hebben ze er een flink bedrag bij opgegooid. Nu is de WOZ waarde ineens €151.000,-.

Heel leuk dat de gemeente denkt dat mijn huis ineens €19.000 meer waard is, maar het betekent wel dat ik meer belasting moet betalen. Hoe veel meer?
De waterschapslasten worden €11,55 per jaar hoger en de gemeentelijke belastingen €30,74.
Eigenlijk vallen de totale extra kosten  (€42,29) door de hogere WOZ waarde mij nog wel mee, het komt neer op  €3,52 per maand.
Ik heb er over gedacht uit te zoeken of de verhoging van de WOZ waarde terecht is of dat het eigenlijk niet klopt. Nu ik uitgerekend heb hoeveel meer ik per maand moet betalen, vind ik het de moeite niet waard.
Het totale bedrag aan heffingen voor waterschap en gemeente: €851,60 per jaar.

Wat vind jij van de hoogte van de waterschapsbelastingen en WOZ?
Ga jij in beroep?

20 opmerkingen:

  1. De eigen woning bezitter wordt in Nederland flink aangepakt. Een oneigenlijke belasting als het huurwaarde forfait valt eigenlijk niet te verdedigen en het jaarlijks flink ophogen van de OZB is vnl. bedoeld om de begrotingen van de gemeentes kloppend te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me goed voorstellen dat je voor dat maandbedrag al die moeite niet gaat doen. Ik weet eigenlijk niet hoe het bij ons zit. Ik ga het eens opzoeken nu!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze WOZ-waarde (datum 1-1-2017) is zo'n 20% lager dan het bedrag waarvoor we het huis een half jaartje later, zomer 2017, gekocht hebben (en wat het huis in deze markt ook waard is, zeker nadat wij ook nog eens een paar reparaties hebben uitgevoerd). Dus ik ben al lang blij en ga niet protesteren.


    Jij zou eens kunnen kijken, wat de verkoopwaarde van je huis nu zou zijn. Bijvoorbeeld door een uurtje op funda te neuzen, om te zien wat de vraagprijs is van vergelijkbare huizen in je eigen wijk/stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze WOZ is €20.000 gestegen ten opzichte van 2017. Verbaasd me niets want wij wonen vlak bij Amsterdam. De verkoopwaarde ligt weer €50.000 boven de WOZ waarde mede om deze reden.
    Wij gaan volgens mij ook rond de €40 meer per jaar betalen. (Wij betalen hem dit keer in 1x. Hebben dit vorig jaar al gereserveerd).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me nogal vreemd voor een huis in Groningen. Ik zou de gegevens bij het kadaster opvragen voor de in jouw buurt verkochte huizen. De kans is dat ze het volgend jaar de prijzen wederom omhoog gooien en dan zou je misschien wensen, dat je wel actie had ondernomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Online kun je zien hoeveel de buurhuizen waard zijn. Hebben wij ook gedaan en we gaan in beroep.
    Verder moet je bij een afbetaald huis weer huurwaarde forfait gaan betalen. Dit gaat niet zo snel, maar elke euro telt en als je nu in beroep gast scheelt het je ook geld in de komende jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Huurwaardeforfait is al heel lang eigenwoningforfait.

      Verwijderen
    2. Belachelijk belasting om het woongenot dat een huurder niet heeft.

      Verwijderen
    3. @Suzanne, Zuinigaan begrijpt vast wel wat er bedoeld wordt.
      VeggieMo

      Verwijderen
    4. Waarschijnlijk wel, maar het zou wel leuk zijn als we niet blijven hangen in oude benamingen. Dat maakt het niet voor iedereen duidelijker nl. En voor veel lezers is dit een informatief blog.

      Verwijderen
  7. Heel raar, die stijging van huiswaarde. Groningse huizen worden juist minder waard. Alleen al om daar meer duidelijkheid over te krijgen zou ik wel protest aantekenen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groningse huizen worden inderdaad minder waard, tenzij je in de stad Groningen woont. Mijn huis is in de afgelopen jaren met ongeveer 30.000 in waarde gestegen, als ik kijk naar de verkoopprijs van huizen in mijn straat. In de stad wordt de vraagprijs intussen regelmatig overboden, en staan huizen maximaal een paar weken te koop. Een stijging van de WOZ waarde is dus niet vreemd.

      Verwijderen
  8. Je zou even kunnen uitzoeken in hoeverre deze waarde reeel is. Bezwaar indienen zit wel aan regels gebonden; er is een bepaalde marge vereist.

    Beetje uitzoekwerk kan nooit kwaad. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is wel een hele stevige verhoging! Hier kwam er 1000 euro (en 5 euro per maand) bovenop. Blij werd ik daar niet van, maar goed, het is ook niet echt een verhoging waartegen je in beroep kunt gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb twee keer bezwaar aangetekend en gewonnen. Eerst in de buurt gevraagt,op hoeveel hun woning geschat was. Toen kon ik vergelijken. Er is nog een taxateur van de gemeente geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze woz waarde is flink lager dan waar we het huis voor hebben aangekocht. 1000 minder dan vorig jaar. We gaan geen bezwaar indienen. In jouw geval zal ik zeker even gaan informeren. De huizen in de stad vliegen/vlogen natuurlijk als warme broodjes over de toonbank, mss dat het daarmee te maken heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben eens even op Funda gaan kijken, daar staan 4 gelijksoortige woningen in mijn straat die in de afgelopen maanden verkocht zijn. De vraagprijs was tussen €167.500 en €189.000. Ik denk dat de WOZ wel klopt!

      Verwijderen
  12. Hier idem dito, noord-oost Groningen, toch nog een graatje sterker; we mochten nooit een automatisch afschrijving verstrekken aan de gemeente en altijd nog een acceptgiro ontvangen voor onroerend goed belasting en gemeentelijke heffingen. Toch nu prompt wordt het domweg AUTOMATISCH van onze rekening afgeschreven Noordelijke Belastingkrant € 36,99 PER MAAND m.i.v. 31-7-2018
    Zeer bijzonder, dat gemeenten dan zomaar een automatische incasso op je rekening verkrijgen.
    Dus ook wij willen ons graag aansluiten bij wat dan ook om hiertegen bezwaar aan te tekenen.

    Groet,
    Monique en Jan

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.