donderdag 22 juni 2017

Hittebestendig slapen

Ineens is het weer veel te warm om onder het zomerdekbed te slapen! Dat dekbed hangt inmiddels op zolder om nog even goed te luchten en dan voorlopig opgeborgen te worden.
Een airco heb ik niet en ik heb ook geen plannen er een aan te schaffen. Ik vind het stroomverbruik van zo'n ding veel te hoog!
Hoe slaap ik dan nu? Slapen zonder dek is voor mij geen optie, ik moet iets over me heen hebben, anders slaap ik niet. Ik heb nog tweepersoons lakens en ik heb een heerlijk luchtige katoenen deken. Als het heel heet is, dan is een laken voldoende en anders combineer ik het laken met de iets warmere katoenen deken. Die deken is van vroeger, van lang geleden, toen ik nog een kind was. Toen had mijn moeder die dekens al. Een blauw geblokte en een roze geblokte. Ik heb al jaren de blauwe in gebruik. Mijn moeder gebruikte vroeger altijd de roze. Die is waarschijnlijk al lang weggegooid, ik hem hem bij het uitruimen van haar huis niet gevonden.
Wat doe ik verder?
Ik zet 's avonds, als het koel geworden is, de ramen op de bovenverdieping tegen elkaar open, zodat alles lekker doortocht. Gelukkig heb ik goede horren, zodat wespen, vliegen en muggen niet binnen kunnen komen.
En wat doe je verder voordat je gaat slapen? Je kunt je zelf wassen met lauw water, zo fris je lekker op en stap je koel je bed in.
Heb jij nog tips?

22 opmerkingen:

  1. Een kruik met koud water! Liefst koelkastkoud natuurlijk.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik het allemaal nog wel mee vind vallen met de hitte.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een paar uur voor het slapen gaan een laken in de diepvries doen .
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik slaap onder m'n dekbedhoes (gewoon zonder dekbed). Dekbed ligt aan het voeteneind en als ik dan 's nachts wakker wordt van de kou (ramen staan hier ook open 's nachts), trek ik die over me heen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nat lapje/washandje op je hoofd leggen, of in je nek, werkt heerlijk verkoelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In eerste instantie wilde wij ook geen airco vanwege het stroomverbruik.
    Uiteindelijk toch maar gaan berekenen wat de daadwerkelijke kosten zijn en dit valt gigantisch mee.

    Gemiddeld verbruik mobiele airco 800 watt.
    Twee uur per dag aan voor gemiddeld 30 hete dagen per jaar is 60 uur.
    60 uur keer 0,8 Kwh = 48 Kwh keer 0,19 cent = €9,12 per JAAR!

    Als je "gek" zou doen en de airco 4 uur per dag aan zou zetten is het nog steeds geen twee tientjes per jaar.
    Voor dat geld slaap ik wel op de heetste dagen van het jaar lekker door :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt inderdaad reuze mee! Misschien is dat wel wat voor mijn oudste dochter die haar slaapkamers onder het (deels platte) dak heeft.

      Verwijderen
  7. Gisteravond lauw gedouched en dat was lekker, maar tegen de tijd dat de badkamer weer gedroogd was en ik ingesmeerd, heb erg droge huid, had ik het alweer zo warm dat effect weg was. Vanavond eens met de plantenspuit over me heen spuiten.
    Ik kan er ook niet tegen zonder iets over me heen te liggen, vooral billen moeten bedekt zijn. Verder loop ik graag bloot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vet sluit je huid af, daar krijg je het extra warm van is mijn ervaring.

      Verwijderen
  8. Hier wel een ventilator. Die staat overdag in de slaapkamer aan, die blijft zo heerlijk koel. Doe ik vooral ook voor de katten want die hebben echt last van de hitte. Dan maar wat meer betalen. Liever dat en redelijk slapen dan geen ventilator en slecht slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik las ooit: je was drogen in de slaapkamer! Dat geeft koelte af... En verder ben ik ook altijd bang voor het stroomverbruik van de ventilator, maar ik las vanmorgen: je verwarmt je huis toch ook als het te koud is... Dus misschien moeten we maar minder spastisch doen over het koelen van je huis? Mrs H te B

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn afgelopen weekend naar een andere slaapkamer verhuisd. Nu slapen we aan de noordkant. We hebben op deze kamer een flink kiepraam dat de hele nacht open staat. Dit is echt zoveel fijner dan een slaapkamer met grote ramen op het oosten. Om half zes brandde je je bed al uit met dit weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een paar jaar geleden was het in augustus dermate heet dan het in huis niet meer te harden was. Alles standaard tips gedaan en ik heb gedurende een week niet kunnen slapen, zonder te overdrijven. We hebben geïnvesteerd in een Daikin vaste airco voor in de huiskamer en in onze slaapkamer en ik ben er zo blij mee. Je hoeft nog niet eens heel erg te koelen, maar het vocht wordt uit de lucht gehaald. Zo lekker. Temperatuur op de airco staat ingesteld op 22 graden en dat is heerlijk. Dochter, die op zolder slaapt, is even verhuisd naar beneden om ook van een goede nachtrust te genieten en slaapt op een matras op de grond. Misschien kost het wat meer elektriciteit, maar dat is onze nachtrust meer dan waard. Verder gebruiken we de apparaten erg selectief en kiezen we doorgaans voor het slapen met open raam, maar dat is in deze hitte geen optie. Overigens hebben we zonnepanelen op het dak, dus vind ik dat we best milieubewust zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt hier gelukkig nooit extreem warm. Dat komt vooral omdat ik een zolder heb en dus niet direct onder het warme dak slaap. Verder staat mijn huis oost-west en dus niet op het zuiden. De huizen van mijn dochters staan noord-zuid, waarbij hun slaapkamer op het zuiden is en bij hen zit er geen verdieping boven. Daar is het een stuk warmer dan bij mij.

      Verwijderen
  12. Ik zet 's morgens vroeg alles open en dan bij de tuindeur en achterdeur een ventilator die de koude lucht naar binnen blaast. ( hoewel dat afgelopen morgen geen effect had) In die 2 uur goedkope stroom krijg ik de binnentemperatuur vaak weer terug tot 20 graden of minder. Om 7 uur gaan de deuren en gordijnen voor de hele dag dicht. In de middag loopt de temperatuur uiteraard weer iets op, meestal niet boven de 22 graden en dan zet ik de ventilator aan om verkoeling te zoeken. Ondanks dat ik geen openslaand raam in mijn slaapkamer heb, daar komt de zon ook nooit, slaap ik goed. Katoenen pyjama en zo nodig een katoenen dekbedje. ( Omdat ik in een beneden appartement woon, vind ik het wel best dat de ramen niet open kunnen)

    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Veel mensen nemen airco met deze hitte. Ik niet. Ik investeerde in screens. Ik had een ventilator, die ik verkocht toen ik de screesn had.

    Gelukkig is het nu koeler. Wat had ik het warm vandaag.
    Ik ben super bruin geworden. Wat een verschil met vorig jaar, toen ik in mei en juni vooral alles op de boot moest bedekken, omdat ik zo snel rood werd.

    Nu ik veel in de tuin werk ben ik bruiner dan ooit. De laatste week ben ik 's morgens om half 7 of 7 uur op de moestuin om water te geven. Daarna naar huis, of gisteren de boodschappen ophalen bij Jumbo en dan naar huis om ontbijtjes klaar te maken.

    Vandaag verplicht thuis. Want veel belasting administratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet ook altijd iets over me heen hebben. Daarom pak ik een dekbedovertrek, leg de 'open' kant aan het hoofdeinde en kruip zo in een 'slaapzak'.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook een vaste airco op de slaapkamer sinds een paar jaar. Met 32 graden onder een plat dak is het echt niet te doen. Ik zet hem een half uurtje voor ik ga slapen aan op 23 graden. Het is dan 27 als ik naar bed ga en de lucht is droog dat voelt ook anders. Dan zet ik hem op fluisterstand, want die herrie vind ik niks, en laat hem na een uurtje of 5 afslaan. Mocht ik dan weer wakker worden omdat het op aan het warmen is, dan gooi ik het raam open. Tegen die tijd is het buiten afgekoelt. Ik ben echt een verwoed consuminderaar en was ook bang voor hoog stroomverbruik maar vind het echt heel erg meevallen. Ik slaap er goed door en dat vind ik fijn en is ook belangrijk voor je gezondheid. De investering waard vind ik. Ik heb geen zin in gedoe met natte lappen enzo en de wind van een ventilator zorgt dat ik niet kan slapen. Ik gebruik hem alleen op echt warme dagen, de rest van de tijd gaat het raam gewoon open.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben een slaapkamer op het noorden en een rieten dak op ons huis. Het is altijd heerlijk koel in ons huis!
    Janne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  18. Wij (man en ik) slapen onder alleen een dekbedhoes. De kinderen nemen graag een bevroren koelelement (van de koelbox) mee naar bed, gewikkeld in een theedoek. Verder inderdaad 's morgens en 's avonds even luchten en voor de rest de hele dag alles potdicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.